Понеделник, 21 Януари 2019

Учени унищожиха вируса ХИВ с помощта на стволови клетки

Учени от Института за изследвания срещу СПИН в Бадалона, Испания, заявиха, че за пръв път, откакто се прилага антиретровирусна терапия, успели да отстранят напълно ХИВ от кръвта и тъканите на пациенти, съобщи Лайф.

Редовният анализ на кръвта у шестима пациенти, на които били присадени стволови клетки, показал, че ХИВ не е открит в кръвта и тъканите им. У един от пациентите не били открити дори антитела.

Новият метод на трансплантация на стволови клетки е базиран върху единствения случай, свързан с пълно оздравяване на заразен с ХИВ пациент. Въз основа на сложна терапия, приложена на берлинчанина Тимъти, у когото бе открита рядка мутация на протеина CCR5 Delta 32, испанските медици разработили уникален механизъм за "пречистване" на заразените с вируса клетки.

Учените отбелязват, че цялостната трансплантация на стволови клетки отнема 18 месеца, а за приготвяне на противовирусните съставки се използват кръв от пъпната връв и течност от костния мозък. През следващите месеци медиците ще следят здравословното състояние на първия подложен на подобна операция пациент. Ако резултатите от експеримента се потвърдят, това ще е голям пробив в борбата с ХИВ

• Бум на острите респираторни заболявания

Близо 5000 случая на остри респираторни заболявания са регистрирани през миналата седмица в страната. Силистра, Стара Загора, София, Бургас и Видин са областите с най-много регистрирани случаи.

• Киберпрогнозата за 2019 г.: Облачна с криптовируси и шпионаж

Киберзаплахите, които откроихме са 10 - начело застава кибершпионажът на държавно обобщи bTV основните тенденции в киберсигурността и направи прогноза за това, което ни очаква в дигиталния свят през следващата година.

• Учени откриха как да подмладим мозъка си

Редовните физически упражнения намаляват когнитивните нарушения и „подмладяват“ мозъка. До този извод са стигнали учени от американския Университет Дюк в Северна Каролина. Тяхното изследване е публикувано в списание Neurology, предава Нова тв.